Pasta, stembiljetten en chocolade

Ik vind het best bijzonder dat de overheid het recht om te stemmen heeft gegeven aan iemand die al moeite heeft met de hoeveelheid verschillende pasta’s die beschikbaar zijn. Ik hou van spaghetti, maar mis ik iets door nooit tagliatelle te nemen? Wacht, er bestaan verschillende kleuren pasta? Wat is dat dan weer? En zo kan ik twijfelen tot ik uiteindelijk besluit om gewoon pannenkoeken te bakken.

Ik vergeet wel eens dat geschiedenis ooit is geschreven. Voordat het in de boeken stond en mijn docent het me vertelde op de minst saaie manier (als dat mogelijk was), is het ook nog eens echt gebeurd. Ik vergeet ook dat wij ooit in de boeken zullen staan. Waarschijnlijk niet onze namen, maar wat wij gedaan hebben. Onze tijdsgeest zal samengevat worden in een paar regels en iedereen zal verklaren waarom wij nu precies deze partijen kozen die nog niet eens zijn gekozen. Wibbly wobbly timey wimey.

Dus vandaag ga ik stemmen. En met mij hopelijk nog heel veel meer mensen. Als je boven de achttien bent en dit leest: ga stemmen. Ook al denk je dat je stem niks waard is of dat niemand naar je luistert of dat ze je stembiljet voeren aan een stel hongerige hamsters. Dit is een kans om de wereld om je heen te scheppen. En als je niet stemt, doe het dan op een andere manier, maar ga niet thuis zitten mokken dat niets gaat zoals je wilt. Doe er iets aan. Gebruik je stem in de meest letterlijke en figuurlijke zin van het woord. En als je dan een tof idee hebt, stuur me maar een mailtje, dan doe ik met je mee.

 

Excuseer mijn geniale schrijf- en tekenkunsten. Ik heb besloten om mijn nieuwe notitieboekje zo lelijk mogelijk te maken, zodat ik geen enkele druk voel om iets prachtigs te maken. Gek genoeg komen er dan ineens de meest prachtige dingen uit me. Gelukkig ken ik mezelf goed genoeg om dit te weten. Ik vroeg me af hoe het zou zijn als we in plaats van op partijen op dingen zouden stemmen die we belangrijk zouden vinden. Ik denk dat we allemaal uit zouden komen op dezelfde dingen. Chocolade, natuurlijk. Het is overduidelijk.

18 gedachtes over “Pasta, stembiljetten en chocolade

  1. Ik zou liever meerdere bolletjes kleuren – zowel in’t echt als op jouw lijst! Maar dat mag nu eenmaal niet, behalve als je ‘al het bovenstaande’ aankruist dan (maar filmpjes van katten zijn nu niet zo noodzakelijk voor mij 😉 )

  2. Natuurlijk ben ik wezen stemmen! Ik vind dat als je dat recht/die kans hebt, je er ook gebruik van moet maken. Zoveel mensen in deze wereld die dat niet kunnen en zo graag zouden willen, en hier slaan mensen het over omdat ze geen zin hebben. Jammerlijk. Maarre, mijn nieuwe stem gaat dan toch naar de katten ben ik bang.

Plaats een reactie